Geplaatst op
Het gedachtegoed dat bedrijfssoftware enkel geschikt is voor grotere organisaties, is volledig achterhaald. Op de huidige softwaremarkt zijn voor ieder bedrijf, ongeacht branche of omvang, geschikte softwaresystemen beschikbaar.
In dit artikel kijken we in het specifiek naar de toegevoegde waarde van Customer Relationship Management-software, dat u ondersteuning kan bieden in het beheren van allerlei soorten klantrelatieprocessen. Maar wat is Customer Relationship Management eigenlijk?
CRM: de definitie
Customer Relationship Management (CRM), ook wel bekend als klantrelatiebeheer, bestaat in de kern eigenlijk uit twee kanten:
- Het beheren van al het contact en alle interacties met de klant.
- De automatisering van processen.
De functie die het CRM-systeem vervult, is het digitaal in kaart brengen van alle processen die binnen het bedrijf en de respectievelijke afdeling spelen. Hierdoor weet men precies wat er speelt en kunnen processen, indien nodig, geoptimaliseerd worden.
Daarnaast fungeert een Customer Relationship Management-systeem als een centrale database voor alle gegevens van en interacties met de klant. Hierdoor krijgen gebruikers meer inzicht in het gedrag en de behoeften van hun klanten. Een greep uit de talloze voordelen van een CRM-systeem zijn als volgt:
- Overzichtelijk contactbeheer, waarmee men altijd toegang heeft tot de belangrijkste gegevens van een klant.
- Geoptimaliseerde verkoopprocessen dankzij de softwarematige analyses.
- Gepersonaliseerde marketing, u heeft immers alle informatie over uw doelgroep tot uw beschikking.
- Verbeterde samenwerking, alle afdelingen werken namelijk met hetzelfde systeem en de daarbij behorende gegevens.
- De optimalisatie van processen leidt uiteindelijk ook tot financiële besparingen.
- Gegevensbeheer conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Nog niet uitgelezen over Customer Relationship Management? Neem dan een kijkje in ons kenniscentrum, waar wij regelmatig kijken naar alle ins en outs van CRM.
Geschiktheid CRM
Zoals eerder vermeld, is het echt een achterhaalde gedachte dat een softwaresysteem als een CRM het alleen waard is voor grote bedrijven. De meeste MKB-bedrijven kunnen hier ook absoluut hun voordeel uit halen. De prijs wordt doorgaans namelijk bepaald op basis van het aantal gebruikers, minder gebruikers betekent dus ook minder kosten. En al kost het wel wat, dat geld haalt u er uiteindelijk dubbel en dwars uit. Een goed begrip van uw doelgroep, is namelijk goud waard.
De zoektocht naar een leverancier
Het vinden van een juiste CRM-oplossing is absoluut niet eenvoudig. De markt is namelijk enorm, en iedere leverancier is weer gespecialiseerd in iets anders. Aanbieders van CRM-software moeten constant werken aan het innoveren en optimaliseren van hun systemen, zodat gebruikers mee kunnen bewegen met de snel bewegende markt.
Het is dan ook van cruciaal belang om op zoek te gaan naar een leverancier die bij voorkeur kennis heeft van uw branche. Zij weten dan als geen ander waar u dagelijks mee te maken krijgt en kunnen de software hierop afstemmen.
Bent u benieuwd welke CRM-leverancier u eventueel van dienst zou kunnen zijn? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier op de vergelijkingspagina in. U wordt vervolgens zo snel mogelijk in contact gebracht met een aanbieder, en wie weet is het een match!